VITAMINE A

Vitamine A is een vitamine die voorkomt in ons voedsel en die door ons lichaam aangemaakt kan worden. Een andere naam voor vitamine A is retinol.

Hoe komen we aan vitamine A?
Vitamine A zit met name in vlees en vleeswaren, zuivel, vis, eidooiers en heel veel in lever. In halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt het toegevoegd. Het is bestand tegen hoge temperaturen, dus blijft de vitamine goed behouden tijdens het verwarmen.

Ons lichaam maakt zelf vitamine A aan als we betacaroteen binnen krijgen. Dit is een provitamine. Het lichaam zet provitamine om in vitamine. Betacaroteen zit vooral in groente en fruit zoals bloemkool, wortels, spitskool, sinaasappels, mandarijnen en bananen. Soms wordt het als E-nummer toegevoegd, als E160a.

Waar is vitamine A goed voor?
Het maakt cellen en weefsel aan in o.a. onze huid, luchtpijp, tandvlees, haren en longweefsel. Het zorgt ervoor dat onze ogen zich kunnen aanpassen aan schemer en het donker. Het vormt ook ons afweersysteem en immuunsysteem. Voor kinderen is het belangrijk voor de groei. Wel belangrijk om kinderen geen extra vitamine A te geven, tenzij een arts dit voorschrijft!

Hoe merk je als je te weinig vitamine A binnenkrijgt?
Dit komt bijna niet voor! Maar mocht je te korten hebben, kun je last krijgen van huidproblemen, dof haar, nachtblindheid en blindheid.

Kun je vitamine A over doseren?
Ja! Deze vitamine is oplosbaar in vet, dat wil zeggen dat het deels kan worden opgeslagen in ons lichaam. Een deel verliezen we via urine en gal, maar dus niet alles. Overdosering komt weinig voor, alleen bij een teveel aan voedingssupplementen of het teveel eten van leverproducten en dat een gedurende een langere tijd. Vergiftingsverschijnselen zijn o.a. huidproblemen (roodheid en schilfering), hoofdpijn, misselijkheid, verminderde eetlust, duizeligheid, vermoeidheid, afwijkingen aan botten en spieren. Als je meer dan 1500 microgram per dag binnenkrijgt zou dat de kans op heupfracturen vergroten. Dan gaat het om vitamine A en niet om de provitamine. Het is belangrijk om bij peuters en kleuters vitamine A te beperken, dus met name leverproducten. Ook een teveel aan vitamine A tijdens de zwangerschap kan aangeboren afwijkingen veroorzaken. Dus neem dan liever geen voedingssupplementen met vitamine A en beperk de inname van leverproducten. In 100 gram lever komt al 27000 microgram vitamine A voor!

Aanbevolen dagelijks hoeveelheid
Kinderen:
6 maanden – 2 jaar: 300 microgram
2 – 5 jaar: 350 microgram.
6 – 9 jaar: 400 microgram.

Mannen:
9 – 13 jaar: 600 microgram.
> 14 jaar: 900 microgram.

Vrouwen:
9 – 13 jaar: 600 microgram.
> 14 jaar: 700 microgram.
Zwanger: 800 microgram.
Borstvoeding 1100 microgram.*

*De hoeveelheden zijn overgenomen van de website van Voedingscentrum. Daar is meer informatie te vinden over vitaminen en mineralen.

 

 

Leave a Reply