GRIEKSE YOGHURT & MANGO

Griekse yoghurt is echt een van mijn favoriete ontbijtjes! Het is gezonder dan gewone yoghurt omdat het goed vult, daardoor heb je langer een vol gevoel, waardoor je minder snel gaat snacken. Het heeft meer calcium en eiwitten dan gewone yoghurt en het zou helpen bij een slechte adem (neem dan wel de suikervrije). Ik ben er zelf nog niet uit welke Griekse yoghurt mijn favoriet is. Ik eet tot nu toe verschillende soorten. Hierbij let ik meer op de toegevoegde suikers dan op de vetten. Je kunt beter een vettere yoghurt eten die weinig suiker bevat, dan een magere yoghurt met veel suiker! Het nadeel van Griekse yoghurt is dat het wel duurder is dan gewone yoghurt.

Ingrediënten:
-schaaltje Griekse yoghurt, ik neem meestal ongeveer 200 gram.
-1/2 mango
-1 theelepeltje kaneel
-1 handje gojibessen
-1 eetlepel chiazaad

Bereiding:
Simpel eigenlijk! Doe de yoghurt in een schaaltje en roer de kaneel en het chiazaad door de yoghurt. Schil en snijd de mango in stukjes. Dit doe ik de avond van tevoren en bewaar het dan in de koelkast in een afgesloten bakje. Dit is goed te doen. Doe de mango en de gojibessen bij de yoghurt. Eet smakelijk!

Dit ontbijt is supersnel, handig en lekker!

Griekse yoghurt en mangoMango:
Vitamine C-bom! Als je 100 gram van dit fruit eet, heb je al genoeg van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Het bevat ook andere vitamines. De belangrijkste mineralen van de mango zijn: kalium, magnesium, calcium, ijzer, zink en koper.

Kaneel:
Dit specerij heeft veel gezondheidsvoordelen! Het zou helpen tegen schimmelinfecties, artrose, verkoudheid, menstruatiepijn, koude voeten, e.d. Het helpt ook de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, waardoor je minder snel weer honger krijgt.

Chiazaad:
Superfood! Maar ben er zuinig mee. Te veel gebruik kan leiden tot diarree en het kan verslavend werken. Het bevat veel stimulerende stoffen, naast de vele gezonde vitamines en mineralen. Het zou ook nog niet voldoende onderzocht zijn bij zwangere vrouwen, dus in dat geval beter laten staan. Ook mensen die ‘bloedverdunners’ gebruiken kunnen het beter laten staan. Chiazaad heeft een bloed verdunnende werking, maar dat is voor ‘gezonde’ mensen geen probleem. Wat is er wel goed aan chiazaad? Heel veel! Veel vezels, helpt hart- en vaatziekten voorkomen en is goed voor tanden en botten, door de calcium dat er in zit. Het is een redelijk goedkope superfood, omdat je er lang mee doet!

Leave a Reply