GRANOLA

Ik heb granola gemaakt en dat is echt zo’n aanrader, dus moet ik het echt op mijn blog zetten! Als ik tegen mensen zeg dat ik granola heb gemaakt, krijg ik regelmatig de vraag: wat is granola? Granola lijkt veel op muesli. Het grootste verschil is dat granola bereid is in de oven en meer crunchy is dan muesli. Fabrikanten voegen vaak veel suiker en toegevoegde stoffen toe en daarom is zelfgemaakte granola veel gezonder. En heel erg gemakkelijk om te maken. Je kunt zelf beslissen wat je er in verwerkt. Nog een pluspunt is dat je huis heerlijk ruikt als het in de oven staat!

De basis van granola:
-havermout of havervlokken
-noten (zoals hazelnoten, paranoten, walnoten)
-pitten en zaden (zoals pompoenpitten, lijnzaad)
-zoet (zoals honing, ahornsiroop (maple syrup), agavesiroop)
-vet (zoals kokosolie, olijfolie)
-gedroogd fruit (zoals krenten, cranberries, banaanschijfjes)
-specerijen (zoals cacao, kaneel)

De ingrediënten die ik gebruikt heb:
-ongeveer 150 gram havermout
-ongeveer 150 gram gemengde noten (ongezouten)
-ongebroken lijnzaad, pompoenpitten, sesamzaad (samen ongeveer 50 gram)
-ongeveer 50 gram kokosrasp
-ongeveer 4 eetlepels agavesiroop
-ongeveer 3 eetlepels olijfolie
-een flinke hand rozijnen
-ongeveer 1 eetlepel kaneel

Granola 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bereiding:
-Verwarm de oven voor op 175 °C.
-De grove noten kunnen in een keukenmachine iets fijner gemalen worden (let op dat ze niet te fijn worden!).
-Meng alles in een kom, samen met het vet en het zoet.
-Leg een stuk bakpapier op een ovenplaat of in een ovenschaal.
-Spreid het mengsel op het bakpapier en laat het zo’n 20-25 minuten in de oven staan. Schep het af en toe om.
-Als je een ovenschaal gebruikt, kan het zijn dat het langer nodig heeft om te roosteren dan op een bakplaat.
-Laat het afkoelen en bewaar het in een afgesloten blik of pot.
-Deze granola is echt heerlijk in de (Griekse) yoghurt!
-Eet smakelijk!

Granola 2

 

Leave a Reply