KRIS VERBURGH – DE VOEDSELZANDLOPER

Boeken voedselzandloper 2

Uitgeverij: Bert Bakker
ISBN: 978 90 351 3758 5

Kris Verburgh is arts en onderzoeker en heeft De Voedselzandloper geschreven. Dit is de theorie achter Het Voedselzandloper Kookboek. De theorie is onderzocht en gebaseerd op de medische praktijk en medische onderzoeken. Er staat in dit boek geschreven hoe voeding van invloed kan zijn op onze gezondheid, zowel op negatieve als positieve manier. Super interessant!

Over afvallen en langer jong blijven.

De principes van de voedselzandloper:

 Zoveel mogelijk vermijden:  Zoveel mogelijk vervangen door:
 frisdranken, melk, (drink)yoghurt, niet-versgeperste fruitsappen  water, groene thee, witte thee, gemberthee, rode wijn, plantaardige melk, koffie, versgeperste fruitsap
 brood, aardappelen, pasta, rijst  havermoutpap (broodvervanger), peulvruchten, paddenstoelen, groenten, fruit
 fastfood (hamburgers, pizza’s, hotdogs, snacks), rood vlees (varken, rund, schaap, paard), gefrituurd voedsel  vette vis, gevogelte, eieren, kaas, soja, quorn
 Zoetigheden (koeken, gebak, snoep, ijs)  zwarte chocolade, noten, soja pap, sojayoghurt
 Omega-6-rijke oliën, margarine, boter, vetrijke sauzen, zout, suiker  suikervervangers, gezonde smaakversterkers, gezonde oliën
 medicatie (in overleg met arts)  voedingssupplementen

De principes zijn niet zozeer geschreven om af te vallen, maar om gezonder te worden. Het afvallen volgt dan vanzelf.

Het boek is erg theoretisch (vooral de eerste helft) en ziet er redelijk saai uit. Er staan geen foto’s in, hier en daar wel een tekening of een tabel. Het boek heeft ook redelijk wat medische termen en taal over medicijngebruik. Het is dat ik apothekersassistent ben, ik kan de taal best goed begrijpen, maar ik kan me voorstellen dat het een heel moeilijk boek is als je geen medische opleiding gedaan hebt. Wel wordt er vergeleken met dagelijkse voorbeelden, om het beter te begrijpen. Het is soms wel eng om te lezen wat er gebeurd in je lichaam als je suikers eet, eigenlijk zou iedereen dit moeten weten.
Het tweede deel van het boek heeft wat praktischere taal, daar staat beschreven hoe je de theorie kan toepassen in de praktijk. Helemaal aan het einde staan nog wat recepten, enkel alleen de ingrediënten en de beschrijving. Geen foto’s. Daarvoor is het kookboek verschenen!

Mijn visie op De Voedselzandloper:
Grotendeels ben ik het eens met De Voedselzandloper. Al die welvaartsziekten komen onder andere toch echt door het slechte eten. Het is bewezen dat te veel eten van zouten de bloeddruk doet stijgen, dat we dik worden van veel ongezond eten en weinig bewegen. In mijn werk zie ik ook dat mensen zo medicijnen krijgen voorgeschreven, terwijl ze geen kilo afvallen (als ze veel te dik zijn) en elke keer weer naar sigarettenrook stinken. Als deze mensen iets gezonder zouden leven waren deze medicijnen in sommige gevallen niet eens nodig geweest. Mensen hoeven maar te hoesten en krijgen zo antibiotica voorgeschreven. Waarom komt er heel veel botontkalking voor in Nederland, terwijl wij veel melk drinken? Ik weet zelf wel dat ik me veel beter voel, sinds ik gezonder eet. Je merkt al heel snel verschil, ik voel me sindsdien fitter, slaap beter, hebben minder buikklachten, veel minder vaak hoofdpijn en mijn huid ziet er beter uit. Dat komt toch echt door de voeding.

Ik eet best wel redelijk volgens de principes van De Voedselzandloper, maar niet alles! Ik eet veel groente, fruit en noten en ik eet liever vis, vegetarisch, ei of kip in plaats van andere soorten vlees. Frisdranken drink ik niet meer. Snoep? Geen behoefte aan. Af en toe een stukje chocolade. Brood eet ik ook niet veel meer.
Maar geen zuivel meer? Dat zou ik niet kunnen, ik houd veel te veel van Griekse yoghurt (deze heb ik al omgedoopt tot mijn ‘nieuwe slagroom’)! Nooit meer aardappelen (dat betekent nooit meer een frietjes speciaal) en pasta (no way, pasta is food from heaven!) gaat mij niet lukken, maar ik heb gemerkt dat ik het wel kan minderen. Helemaal sinds ik weet, door het lezen van dit boek, dat het pure suikers zijn! Als je aardappelen, brood, rijst en pasta helemaal weglaat uit je voeding, val je kilo’s af, volgens dit boek.

Boeken voedselzandloper 1

Het leek me een redelijk saai voedingspatroon wat je aan zou moeten nemen, maar ik heb nu het kookboek ook in mijn bezit en je mag nog zoveel eten! En lekkere dingen! En het handige is dat de ingrediënten vooral onze dagelijkse ingrediënten zijn, gewoon uit de supermarkt. Als je iets wil veranderen in de je voedingspatroon kan ik De Voedselzandloper echt aanraden! Gewoon een keer proberen. Heb je geen zin in het theoretische boek, geef het kookboek dan een kans! Over het kookboek zal ik later op mijn blog nog iets plaatsen.

Leave a Reply