COCONUT, BANANA & CHOCOLAT FOR BREAKFAST

Ja, echt, je leest het goed! In de supermarkt kocht ik eens een keer een nieuwe Alpro, de naturel yoghurt met kokosnoot. Er lag nog een banaantje in de fruitschaal dat opgegeten moest worden en ik vond cacao nibs en kokosrasp in de kast: hallo, nieuwe idee voor het ontbijt!

Ingrediënten:
-schaaltje Alpro sojayoghurt, naturel met kokossmaak. Meestal neem ik zo’n 200 gram.
-1 kleine banaan
-1 eetlepel raw cacao nibs
-1 eetlepel kokosrasp

Bereiding:
Doe de sojayoghurt in een schaaltje en roer de cacao nibs en de kokosrasp er doorheen. Daarna snijd je de banaan in stukjes en voeg deze bij de sojayoghurt. Supersnel en handig als je ’s ochtends niet veel tijd hebt. De kokossmaak is overigens heel subtiel, het is nou niet zo dat je echt heel veel kokos proeft. Het is vooral de banaan die overheerst. Maar toch heerlijk!

Ontbijt 2.2

Sojayoghurt:
Wel of geen sojayoghurt? Soja of sonee, wordt er wel eens gezegd…Er zouden hormonen in zitten en het zou niet gezond zijn. Dat van die hormonen is niet helemaal waar. Er zitten fyto-oestrogenen in, dat is geen hormoon, maar een stofje dat het hormoon nabootst in je lichaam. Volgens de voedselzandloper zou je zuivel moeten ontwijken en wel soja moeten eten, dit is plantaardig. Volgens meningen van anderen zou je absoluut geen soja moeten nuttigen. Ik denk zelf dat af en toe soja eten echt geen kwaad kan, pas als je echt heel veel gaat eten. Af en toe is gewoon heel lekker!

Raw cacao nibs:
Rauwe cacao! Super gezond. Eigenlijk is het chocolade zonder suiker en melk (suiker en melk maken chocolade ongezond). Hoe puurder, hoe beter. Deze heb ik trouwens bij de Xenos gekocht, zij hebben betaalbare superfoods. Ik weet helaas niet meer hoeveel ze gekost hebben, maar je doet vrij lang met een bakje. De cacao is niet verwerkt of verwarmd, waardoor vitamines en mineralen behouden blijven. Eet ze het liefst bij het ontbijt, in een smoothie, of op een pannenkoek, want puur smaken ze nogal bitter.

Kokosrasp:
Kokos is vet (van nature), maar heeft veel voordelen voor de gezondheid, zoals tegen verkoudheid, eczeem, koorts, keelpijn, diabetes en hart- en vaatziekten. Je moet er wel op letten dat er geen suikers en vetten toegevoegd zijn, dus je kunt het beste een pure of biologische variant eten. Die van mij zijn in dit geval iets minder gezond (oeps), normaalgesproken koop ik andere merken.

Banaan:
Gezond fruit? Ja en nee. Een banaan heeft veel voordelen. Het bevat veel voedingsstoffen, veel vitamines. Voor fruit bevatten ze best veel calorieën. Ze bevatten snelle suikers, voor snelle energie. Je kunt ze gerust een paar keer per week eten, redelijk gezond en je zult daar echt niet dik van worden. Hoe rijper de banaan, hoe meer suikers het bevat! Dus misschien iets om rekening mee te houden. Bananen bevatten geen vitamine B12, vaak worden er veel bestrijdingsmiddelen gebruikt bij het verbouwen en ze kunnen verstoppend werken. Dus dit kunnen enkele nadelen zijn van bananen.

Leave a Reply